fbpx

Akumulator – Trochę techniki

Akumulator jest tzw. odwracalnym źródłem prądu czyli może być poddawany procesom ładowania (magazynowanie energii) oraz procesom rozładowywania. Akumulator 12-voltowy zbudowany jest z sześciu szeregowo połączonych ogniw o napięciu znamionowym 2,1 V. Każde ogniwo składa się z naprzemiennie ułożonych płyt dodatnich (anody) i ujemnych (katody) oddzielonych izolatorem i zanurzonych w elektrolicie ( kwas siarkowy). Gromadzenie energii jest wynikiem zachodzących pomiędzy tymi elementami reakcji chemicznych.

Typy akumulatorów

  • Akumulatory kwasowo-ołowiowe
    Najbardziej rozpowszechniony, zbudowany z anody ołowiowej oraz katody z tlenku ołowiu zanurzonych w elektrolicie który stanowi 37% wodny roztwór kawasu siarkowego. Zaletami tego typu akumulatora są: odporność na głębokie rozładowanie, wysoka trwałość oraz niska cena. Niestety nie są to akumulatory bezobsługowe. Wymagają regularnej kontroli poziomu elektrolitu i ewentualnych uzupełnień wodą destylowaną.

  • Akumulatory żelowe
    Typowy elektrolit zastąpiono w nich mieszaniną kwasu siarkowego i krzemionki o konsystencji żelu. Dzięki temu mogą pracować w dowolnej pozycji oraz wykazują się dużą odpornością na wstrząsy i wibracje. Niestety nie nadają się do samochodów jako akumulatory rozruchowe Niska moc przy dużych obciążeniach oraz duże spadki pojemności w niskich temperaturach pozwalają jedynie na zastosowania w jednośladach lub jako akumulatory pomocnicze.

  • Akumulatory AGM – Absorbent Glass Mat
    Cechą wyróżniającą ten typ akumulatora jest separator wykonany z mikrowłókien szklanych pochłaniających elektrolit. Ze względu na bardzo dużą wydajność (kilka tysięcy cykli ładowania) znajdują zastosowanie w pojazdach z systemami Start-Stop oraz odzyskiwania energii w  czasie jazdy. Jednakże duża wrażliwość na wysokie temperatury uniemożliwia zastosowanie tego typu akumulatora w komorze silnika. Montowane w kabinie pasażerskiej lub w bagażniku.

  • Akumulatory ECM – Enhanced Cycling Mat
    Zastosowano w nich płyty ołowiowo-wapniowe z dodatkiem cyny oraz separatory z mieszanki poliestru oraz polietylenu. Mniej wydajne od klasy AGM lecz bardziej odporne na wysokie temperatury i dużo tańsze co czyni z nich bardziej uniwersalne w zastosowaniu.

Dobór akumulatora

Producenci pojazdów zwykle precyzyjne określają parametry akumulatora zalecane do danego auta. Znajdziesz je książce serwisowej A co jeżeli nie dysponujemy niezbędnymi parametrami. Oto kilka porad:

  • Miejsce montażu. Akumulator musi zmieścić się w dedykowanej dla niego podstawie. Odpowiednia wysokość, szerokość i głębokość.

  • Lokalizacja biegunów jest niemniej ważna. Biegun dodatni z niewłaściwej strony uniemożliwi podłączenie baterii do instalacji w aucie.

  • Pojemność. Optymalna to ta zgodna z informacją od producenta. Maksymalnie akumulator może mieć pojemność większą o 10 proc.

  • Prąd rozruchowy. Parametr szczególnie ważny w pojazdach z silnikami Diesla. Generalnie więcej – lepiej.

Gdy nie ma pewności, jaki akumulator wybrać, warto skorzystać z dostępnych wyszukiwarek akumulatorów, które po podaniu informacji o modelu samochodu wygenerują gotową listę akumulatorów pasujących do danego auta. Taką wyszukiwarkę znajdziesz na stronie: https://www.motocarkielce.pl

Ładowanie akumulatora

Aby nowo zakupiony akumulator służył bezawaryjnie kilka lat należ zapewnić mu odpowiednie warunki pracy. Akumulator po aktywacji jest naładowany w 80%. Jeżeli układ ładowania oraz rozrusznik są sprawne, a po kilkakrotnej próbie silnik nie daje się uruchomić, wówczas bateria wymaga doładowania. Również magiczne oczko w akumulatorze pomoże określić ci jego. Kolor zielony-OK. Jeżeli zaczyna blaknąć doładuj baterię. Kolor czarny- najprawdopodobniej żywot baterii dobiega końca.

Pamiętaj. Napięcie ładowania powinno mieścić się w przedziale 13,8 – 14,4V. Znaczące odchyłki od podanych wartości skracają żywotność baterii. Najskuteczniejszym sposobem sprawdzenia stanu akumulatora jest zmierzenie napięcia multimetrem. Do ładowania najlepsze są prostowniki z wbudowanymi amperomierzami o płynnej regulacji prądu oraz posiadające automatykę zapobiegającą przeładowaniu akumulatora. Po przekroczeniu napięcia progowego przerywają one proces ładowania. Zalecanym prądem ładowania jest 1/10 określonej na etykiecie pojemności akumulatora (np. 55Ah-5,5 A) w czasie nie dłuższym niż 10 godzin. Przed każdym podłączenie prostownika wyczyść klemy drobnoziarnistym papierem ściernym Przy każdym montażu i demontażu akumulatora nie można zapomnieć o kolejności odkręcania i przykręcania klem – przy wyjmowaniu najpierw zacisk minusowy potem plusowy, a przy zakładaniu akumulatora odwrotnie – najpierw plusowy, potem minusowy. Eliminujemy w ten sposób możliwość przypadkowego zwarcia. Przed odpięciem klem pamiętaj o wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Zablokowany centralny zamek uniemożliwi ci dostęp do pojazdu.

Konserwacja

Jak zwiększyć żywotność akumulatora ?. Oto kilka złotych rad

  • W okresie zimowych przy długotrwałych przestojach pojazdu zdemontuj akumulator i przechowuj go w chłodnym suchym miejscu.

  • Eksploatujesz auto na krótkich trasach szczególnie zimą doładuj co jakiś czas akumulator przy pomocy prostownika.

  • Nigdy nie ładuj zamarzniętego akumulatora ani takiego którego temperatura przekroczyła 45ºC.

  • W przypadku baterii posiadających odkręcane wlewy, mimo etykiety bezobsługowy, kontroluj poziom elektrolitu. W przypadku ubytków uzupełnij niedobory wodą destylowaną.

  • Unikaj całkowitego rozładowania akumulatora

  • Wciśnij sprzęgło przy uruchamianiu pojazdu w celu zmniejszenia oporu pracy i zużycia energii przez rozrusznik

  • Przed uruchomieniem silnika wyłącz wszystkie zbędne urządzenia elektryczne, takie jak radio, klimatyzacja lub ogrzewanie dodatkowe

Rozruch awaryjny

Podczas awaryjnego odpalania pojazdu czyli tzw. rozruchu na kable pamiętaj:

  • Akumulatory w obu pojazdach muszą mieć to samo napięcie znamionowe

  • Kable podłączaj w odpowiedniej kolejności. Minus do minusa, plus do plusa.

  • Silnik pojazdu sprawnego musi być uruchomiony przed włączeniem zapłonu w pojeździe uruchamianym.

Regeneracja akumulatora – krok po kroku

  • Zdemontuj akumulator i usuń pozostałości elektrolitu do przygotowanego pojemnika (utylizacja). Jeśli w elektrolicie znajdują się odłamki płytek, akumulator nie kwalifikuje się do regeneracji.

  • Wlej wodę destylowaną do akumulatora nie zakrywając cel i dokładnie wypłucz.

  • Usuń zanieczyszczony destylat i zalej świeżą wodą destylowaną zakrywając cele.

  • Podłącz prostownik i ładuj prądem stanowiącym 1/20 prądu znamionowego akumulatora przez około 2-3 dni.

  • Po zakończeniu ładowania usuń destylat i zalej akumulator nowym elektrolitem. Do nabycia w sklepach motoryzacyjnych.

  • Ponownie podłącz prostownik i ładuj 1/10 prądu znamionowego akumulatora przez około 12 godzin.

  • Rozładuj baterię używając żarówki samochodowej. Unikaj pełnego rozładowania.

  • Ponownie naładuj akumulator.

Eksploatacja akumulatora w okresie zimowym

  • Unikaj dużego obciążenia akumulatora podczas jazdy w korkach i na krótkich odcinkach.

  • Podczas rozruchu wciskaj sprzęgło i wyłączaj zbędne odbiorniki prądu.

  • Korzystaj tylko z niezbędnych odbiorników energii.

  • W akumulatorach obsługowych sprawdzaj poziom elektrolitu. Bezwzględnie uzupełnij jeśli konieczne. Unikniesz zamarznięcia elektrolitu.

  • Kontroluj napięcie ładowania (13,8-14.4V)

  • Okresowo doładowuj akumulator.

  • Oczyść klemy i smaruj klemy i końcówki akumulatora wazeliną techniczną.

  • Nie ładuj zmarzniętego akumulatora. Pozostaw go na jakiś czas w temperaturze pokojowej.

Ekologia

Pamiętaj, że akumulator jest bardzo szkodliwy dla środowiska. Zawiera rtęć, ołów, metale ciężkie oraz kwas siarkowy. Zgodnie z ustawa z 24.04.2009 o bateriach i akumulatorach zużyty akumulator można oddać w dedykowanych punktach lub kupując nowy stary pozostawiasz u dystrybutora.

Loading…

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików Cookies, dla których dane mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności i wykorzystywania plików Cookies więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Polityka prywatności i wykorzystywania plików Cookies

Gromadzenie danych
Zgodnie z przyjętą praktyką większości serwisów WWW, przechowujemy zapytania HTTP kierowane do naszego serwera. Oznacza to, że znamy publiczne adresy IP, z których użytkownicy przeglądają treści informacyjne naszego serwisu. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy URL. Znamy również:
czas nadejścia zapytania,
czas wysłania odpowiedzi,
nazwę stacji klienta - identyfikacja realizowana przez protokół HTTP,
informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP,
adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) - w przypadku gdy przejście do strony nastąpiło przez odnośnik,
informacje o przeglądarce użytkownika.

Dane te nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi nasze strony. Dla zapewnienia jak najwyższej jakości serwisu, analizujemy pliki z logami w celu określenia, które strony odwiedzane są najczęściej, jakie przeglądarki stron WWW są stosowane, czy struktura strony nie zawiera błędów, itp.

Wykorzystywanie danych
Zebrane logi przechowywane są przez czas nieokreślony jako materiał pomocniczy służący do administrowania serwisem. Informacje w nich zawarte nie są ujawniane nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem. Na podstawie plików logów mogą być generowane statystyki stanowiące pomoc w administrowaniu. Zbiorcze podsumowania w postaci takich statystyk nie zawierają żadnych cech identyfikujących osoby odwiedzające serwis.

Polityka dotycząca plików cookie
Mechanizm cookies (tzw. „ciasteczka”) nie jest wykorzystywany do pozyskiwania jakichkolwiek informacji o użytkownikach serwisu ani śledzenia ich nawigacji.
Pliki cookies stosowane w serwisie nie przechowują żadnych danych osobowych ani innych informacji zebranych od użytkowników.
Pliki cookies stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła - jeśli Serwis umożliwia logowanie;
zapamiętania logowania na danym komputerze - jeśli Serwis umożliwia logowanie i została przez Użytkownika wybrana opcja zapamiętania logowania;
W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
„niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
„wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
„funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
„reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Zamknij